An schreef:
Vindt het ook jammer dat dit ondergesneeuwd raakt doordat iemand mijn opmerking over autisme verkeerd interpreteert.
Ja, daarom zei ik ook dat je dat soort termen beter niet kunt gebruiken als je dat niet bedoelt. Interpretaties staan nu eenmaal niet los van de te interpreteren tekst. Ik wil best aannemen dat je het zo niet bedoelt hebt, maar ik vindt het toch niet fijn om dit soort teksten te lezen. En daar reageer ik dan op. Trouwens, je zit jezelf er ook mee in de weg, zoals je in bovenstaande quote al aangeeft, omdat de aandacht afgeleid wordt van wat je werkelijk wilt zeggen.
En ik reageer net zo op mensen die roepen dat zich ergens 'toch wel schizofreen over voelen'. Dat is net zo'n onzin. Je kunt toch ook zeggen dat je ergens ambivalente gevoelens/gedachten over hebt.
Dat is
a) in de meeste gevallen wat diegene bedoelt.
b) het is dus totaal niet hetzelfde als schizofrene ervaringen
c) maakt niet de indruk dat je loopt te koketteren met wat in de meeste gevallen een zeer invaliderende aandoening is
d) je loopt niet het risico dat anderen je als een respectloze nitwit wegzetten.
e) het is dan tenminste duidelijk wat je wel bedoelt en mensen kunnen daar dan opreageren, zonder eerst wat recht te moeten zetten.
Dit is een ander, maar helaas zeer veel voorkomend voorbeeld om dit oneigenlijk gebruik van terminologie aan te adstrueren. Ik heb wel eens een professor hierop aangesproken, helemaal omdat als je doceert aan de vakgroep psychologie je beter zou moeten weten. Goed, hij gaf les in Geschiedenis van de psychologie en was dus geen psycholoog, maar dan nog. Als iemand zoiets roept is wat mij betreft zijn geloofwaardigheid totaal naar de barrebiesjes. Dan moet je wel een heel interessant betoog houden wil ik daar nog naar luisteren. Zijn vervolgbetoog was niet van dien aard dat dit zijn reputatie hersteld heeft, wat mij betreft. Ook stond hij niet open voor mijn bezwaren (die ik na afloop van het college naar voren bracht). Dat je een ongelukkige uitspraak doet alla, maar dat je dan ook niet eens open staat voor correctie, dat pleit niet voor iemand.
Als je een zinvolle communicatie met anderen wilt voeren is het handig om gewoon te zeggen wat je bedoelt ipv interessant klinkende maar incorrecte uitspraken te doen. Want dan loop je het risico dat mensen niet reageren op wat je nu eigenlijk wilde bespreken.
Daria