de Noodles

Genderforum
Het is 09 sep 2010, 14:07

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat is goede genderzorg?
BerichtGeplaatst: 09 mei 2010, 11:29 
Moderator

Geliefden, ik zit voor de as. transwereldconferentie van begin juni in een groep over gezondheidszorg voor transgenders. Daarin is de vraag o.m. hoe goede genderzorg er uit ziet. We zullen het eens zijn dat dat way beyond de VU- of SOC protocollen van nu gaat. Maar hoe ziet het eruit volgens jullie?
Roept u maar. Uw wildste dromen mogen, maar ook voorzichtige opmerkingen :o)

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Wat is goede genderzorg?
BerichtGeplaatst: 10 mei 2010, 11:13 
noodlefan

Voor heel veel "patiënten" zou psycho-sociale ondersteuning los van de diagnostiek heel veel goed kunnen doen. Die moet dus voorhanden en laagdrempelig zijn. Daar moeten deskundige mensen voor zijn, die weten wat er spelen kan als je een half leven in de kast of met de handrem aan achter de rug hebt. Er moet ook hulp voor de directe omgeving aanwezig zijn: een transitie doe je meestal niet in je eentje.

Er moet aandacht in voor wat subculturen en alternatieve identiteiten voor je kunnen betekenen.

Als er medische ingrepen nodig lijken, dan moet er eerst goede voorlichting zijn over wat allemaal wel en niet kan. Vervolgens moet het mogelijk zijn in alle vrijheid te keizen welke ingrepen voor jou nodig zijn en welke je denkt zonder te kunnen.

Verder moet er voor voldoende capaciteit gezorgd worden, zodat het probleem met wachttijden niet anders is dan in andere medische trajecten.

Er moet op lichamelijk en geestelijk gebied nazorg geleverd worden. We moeten af van het malle idee van "nu is het klaar en denk erom: gelukkig zijn".

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 mei 2010, 15:14 
noodlefan

Ik zou je willen vragen om je vooral in te zetten voor transgenderzorg en niet voor genderzorg. Gender is niet net zoiets als je gebit, dat zonder zorg naar de knoppen gaat. ;)

Groeten, Miriam

Ik ben getrouwd, heb twee dochters. Ik heb AOS (Androgeen Ongevoeligheid Syndroom), een intersekse-aandoening waarbij kinderen met XY-chromosomen ongevoelig zijn voor mannelijke hormonen. Meer informatie vind je op http://www.aisnederland.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2010, 16:21 
noodlefan

Ik weet niet of er nog veel aan te doen is dat dit woord zich inburgert, net als "genderkinderen".

Overigens denk ik dat gender wel degelijk onderhoudsgevoelig is. Daar word door iedereen heel veel werk van gemaakt en er worden veel artikelen over geschreven. Van tijd tot tijd maakt men zich grote zorgen over het naar de knoppen gaan van de sekse (gender) verschillen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2010, 13:00 
noodlefan

't Laat zich wat mij betreft samenvatten tot: "niets moet, alles kan en alles moet voor iedereen betaalbaar zijn".

Groetjes,

Frederique
N.B: had ik er al op aangedrongen om de verplichting tot het afnemen van een keurend psycholoog bij bepaalde medische handelingen vooral uit ons proces te verwijderen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 14:10 
genderslet

"Goede genderzorg is..."
net als "liefde is..."
iets dat zo snel mogelijk moet beginnen.
Dus genderdiversiteit overal in alle geestelijke/lichamelijke gezondheidsopleidingen.

Er zijn nu heeeeeel weinig gendertherapeuten, en ook de andere zorg menschjes weten niks van ons bestaan.
Toen ik naar VUMC moest voor baarmoeder echo, bleek dat er daar ongeveer 2 maal per maand een transman komt, is niet veel , maar... toch zou het leuk zijn als de dames en heren gyneacologen wat meer over OSM in de opleidingen zouden krijgen.

Dus: bewustmaking overal, en kennis over onsch bestaan overal, kan al heel wat verbeteren.

PS: kennis over details verbeteren in alle opleidingen.

Ik was laatst bij bombolina-chirurg Van Loenen in Slotervaart en zij is een hele goede, ze noemde al allerlei zaken waar ze rekening mee hield nog vóórdat ik er naar vroeg!
Zo zei ze: je hoeft je borsthaar voor de opertie bij ons niet af te scheren, want dat is nu juist zo belangrijk voor transmannen.
Voor mij is het niet belangrijk (want bij mij groeit het binnen 5 seconden weer terug, bah!), maar ik vond het wel een prachtig oog voor detail - en geeft blijk van kennis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 mei 2010, 15:53 
noodlefan

Jolarti schreef:
Voor mij is het niet belangrijk (want bij mij groeit het binnen 5 seconden weer terug, bah!), maar ik vond het wel een prachtig oog voor detail - en geeft blijk van kennis.

Er zijn tegenwoordig best veel mannen die hun borsthaar laten weglaseren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 jun 2010, 13:57 
Moderator

Ik geloof dat al uw wensen zijn opgenomen in de concept-verklaring over trans gezondheidszorg in wat de Verklaring van Barcelona had moeten worden (en misschien als nog wel wordt). Zodra het concept wat eenduidiger is en niet meer een opsomming van wensen, zal ik het hier ter kritiek en/of bewondering plaatsen hoewel ik denk dat de website ook wel geschikt is).

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]